donderdag 16 augustus 2012

Dag 20 - Yosemite- San Francisco

Om zes uur gaat de wekker en we zijn alle vier ook helemaal wakker. We stappen uit ons bed, maar ´Aaacchhww..  "##$%_"@, wat doen die kuiten zeer´! Het is zo vroeg nog lekker rustig bij de douches, dus dat scheelt weer. We hebben de koffers snel gepakt en zijn even na zevenen al weer onderweg. Net voor we het park uitrijden, stoppen we bij een paar picknickbanken om nog even wat te eten. En bij de uitgang van het park maken we onze vierde 'National Park-toegangsbordfoto'. Het is onze laatste grote rit alweer, de laatste dagen lijken ineens heel snel te gaan. We rijden door glooiend landschap, waarvan het gras helemaal geel is. Dan naderen we via Oakloand San Francisco. We rijden over de grote tolbrug (Bay Bridge) de stad in. En alhoewel we onze Garmin-navigatie soms erg onduidelijk vinden, weten we toch vrij vlot Town House Motel te vinden. Het is 13.45 uur maar we mogen alvast onze kamer in. Daar ploffen we op de bedden neer. De kinderen gaan tv kijken en ik werk het blog even bij. Hier hebben we gelukkig weer internet.

We besluiten om naar Fischermans Wharf te lopen en daar wat te gaan eten. Op de kaart lijkt het een klein stukje lopen, maar.... San Francisco is op 43 heuvels gebouwd, ....héle steile heuvels.... Auw, auw, dat vinden onze beenspieren niet leuk na onze zware wandeling van gisteren. Ons motel is gevestigd aan Lombardstreet. Een deel van deze straat is heel beroemd omdat het bekend staat als het meest bochtige straatje ter wereld. Het stukje is slechts één huizenblok lang, maar bevat 8 scherpe haarspeldbochten (aangelegd is 1922, hellingsperentage van 27graden). We lopen via trappen aan de zijkant van deze straat naar beneden. Toch vreemd, vele straten zijn minstens zo steil, maar daar is de weg gewoon recht. Ondanks de steile wegen wordt  hier erg hard gereden. Ook de Coit Tower is vanaf  deze plek goed te zien. We lopen langs gezellige winkeltjes en gaan een hapje eten. Daarna lopen we terug. We zien de beroemde Cable Cars en overwegen een ritje met de tram. Maar er staat een enorme rij. Daar hebben we geen zin in. Dan toch maar de heuvel weer op lopen. Er stopt een zwarte limousine (oud exemplaar en chauffeur in spijkerbroek), de chauffeur stapt uit en probeert ons over te halen om in te stappen. Dat klinkt aantrekkelijk en we onderhandelen over de prijs ($20,-) en voor we het weten zitten de kinderen er al in. Maar dan blijkt dat de chauffeur ons tot het begin van de straat wil brengen in niet naar het motel. We voelen ons genept; dat doen we dus niet.  En dus wordt het toch lopen... Boven op de heuvel aangekomen hebben we mooi zicht op het Alcatraz-eiland in de verte zien we ook de Golden Gate Bridge. Via het motel kunnen we kaartjes kopen voor een hop-on-hop-off-bustour, die hier voor het motel stopt. Dat lijkt ons nu wel wat. Eerst maar weer eens goede nacht slapen (onze op-één-na laatste nacht alweer).

1. Na het kamperen naar SF, is wel weer een verschil, maar wel heel erg leuk. Die "hop on hop off" tour is wel leuk om te doen. Je hoort veel over de stad en je komt op leuke plekjes waar je mooie foto's kunt maken. Een boottocht is ook leuk om te maken. Wel een trui meenemen, kan fris zijn.
    Geniet nog maar lekker van die laatste dagen!
    Grtz.Yvonne

2. Hallo reizigers, beware of the male cat (kater!!) waar jullie beslist van gaan krijgen wanneer je weer thuis bent na zo'n fantastische reis. Ook wel weer lekker om thuis te zijn, maar toch.
    Bereid je ook voor op een hittegolf bij aankomst!!
    Ik ben heel erg benieuwd naar de verhalen volgende week.
    En Vera, je krantenartikel + foto hangt bij het bureau van je moeder.
    Geniet nog van de laatste uurtjes.
    Groetjes, Betty

3. Wat een geweldige dagen hebben jullie achter de rug, allemaal erg herkenbare plaatsen voor ons. San Francisco is een leuke stad heh. Een leuke aanrader om te gaan eten is The Stinking Rose, een knoflook restaurant of The Cheesecake factory vanwaar je een mooi uitzicht hebt.
    Veel plezier de laatste dagen.

4. Leuk hoor !! Morgen zijn jullie er weer! Hele goed reis en we hebben de vlaggetjes al opgehangen voor jullie! :-))
    Groeten BBH met de speciale groeten voor Vera van Beau.

5. Hoi VRPJ, gaaf gaaf!!! Mooie verhalen en hele mooie fotos zeg! Geniet nog van de laatste dag en dan goede reis terug. We zijn heel benieuwd naar jullie verhalen. Wanneer komen jullie precies aan in Nederland? Groetjes Jan

6. Hoi Pieter,Jolanda Rick en Vera
    Het zit er al bijna weer op.
    Wat zullen jullie veel hebben te vertellen.
    En maar lekker nagenieten.